Mesečne arhive: novembar 2014

Утицај тв садржаја на понашање детета

Сцене насиља могу негативно да утичу на дечије понашање, баш као и поруке које стижу преко реклама, што често нико не контролише.
Колико времена дневно ваша деца и ви проводите испред ТВ екрана? Према истраживању из 2010. године, малишани у Америци проводе око 4,5 сата дневно уз мале екране. Иако се истраживачи баве испитивањем утицаја гледања телевизије на децу, још од како је ова направа измишљена, и даље не можемо да будемо у потпуности сигурни какве ефекте има на њихово понашање.
На пример, родитељи су одувек били забринути што њихови малишани гледају сцене насиља на телевизији, плашећи се да то може да остави негативне последице на понашање деце. Тако је доктор Фредерик Вертхем, по професији психијатар, постао познат борећи се против исказивања насиља у стриповима. Резултат те борбе било је усвајање “Стриповског кодекса” као врсте реформе целокупне штампарске индустрије. Иронично, покушаји Вертхема да се на исти начин избори и са телевизијским насиљем неславно су се завршили. Чак је и у то време телевизијско насиље било нешто попут Пандорине кутије, коју се нико није усуђивао да отвори.

Да ли гледање сцена насиља на телевизији заиста утиче на дечије понашање?
Да ли сте цули за чувени експеримент са Бобо лутком (лутком на надувавање) из 1961 који је спровео Алберт Бандура? Алберт Бандура је био професор психологије на Станфорду и покренуо је цео експеримент са Бобо лутком како би доказао да људско понашање произлази из друштвене имитације, а не наследних генетских фактора. У поменутом експерименту, учествовала су деца старости од 37 до 69 месеци. Он их је распоредио у три групе у којој је једна била изложена одраслим људима који показују агресивно понашање према Бобо лутки; друга која је била изложена одраслим људима који се мирно играју са Бобо лутком, и трећа која је била контролна група. Резултати тог експеримента су показали да су деца изложена агресивном моделу у већини случајева и сама показала агресивно понашање према лутки, за разлику од дјеце која су била изложена пасивном игрању са лутком.
Од те давне 1961. године, утицај модела понашања на насиље које деца касније исказују била је, и остала, контроверзна тема, како за истраживаче, тако и за родитеље. Назалост, из етичких разлога, који подразумевају да истраживања на деци нису морално прихватљива, и даље се не зна који је прави утицај на исказивање насиља због порука у медијима. Без озбира на то, веза између гледања телевизије и насиља и даље је јака, чак и када се искључе алтернативна објашњења.
Друга студија која је спроведена у циљу тестирања овог проблема је у распону од 17 година пратила групу од 707 деце. Закључци студије су да је гледање телевизије у раном узрасту веома повезано са каснијим агресивним понашањем, чак и када се узму у обзир остали фактори који таквом понашању доприносе, као што су родитељско занемаривање малишана, насиље у комшилуку и приходи у породици.
Проблем је постао још већи имајући у виду да већина родитеља слабо контролише шта њихова деца гледају на телевизији.
Национално истраживање споведено 2010. године, о вези између гледања телевизије и понашања деце, показало је да је 72% малишана изјавило како телевизију могу да гледају колико год желе, док је 52% њих рекло да имају слободу да гледају шта год хоће на телевизији. Иако је 39% деце изјавило да морају да поштују одређена правила у вези са гледањем телевизије, таква правила су се примењивала “с времена на време или ређе од тога”.

Са друге стране, истраживање медија показало је, такође, да гледање телевизије може и позитивно да утиче на децу. Посматрајући људе који се понашају и опходе једни према другима на позитиван начин може да утиче на то како малишани реагују у сличним ситуацијама.
На основу забринутости око снажног утицаја који телевизијски садржаји могу да имају на децу, посебно на оне најмлађе, амерички Конгрес усвојио је Закон о телекомуникацијама 1996. године. Осим што је то била највећа реформа телекомуникационих права у последњих 60 година, овај закон је успоставиоформални систем рангирања за одређени узраст како би омогућио гледаоцима да знају када програм има садржаје који нису прикладни за малу децу.
Каква је ситуација са телевизијским рекламама?

Иако дете, у просеку, одгледа више од 40,000 реклама годишње, истраживање утицаја које телевизијске рекламе имају на малишане до сада је било ограничено. Према Роџеру Дезмонду са Универзитета Хартфорд и Роду Карвету са Морган Стејт Универзитета у мета-анализи објављеној 2007. године, рекламе могу да утичу на децу на три различита начина:
• Рекламе користе снажне мултимедијалне технологије како би одржале пажњу.
• Мала деца немају још увек развијене когнитивне способности да праве разлику између реклама и телевизијског програма.
• Деца често не знају да направе разлику између онога што је стварно и онога што им се каже.
Сваки родитељ који је био у ситуацији да га дете преклиње да му купи најновију играчку врло добро зна колика је заправо моћ реклама.
Међутим нису све рекламе осмишљене са циљем да продају одређени производ.
Поруке јавних сервиса које су усмерене на едукацију јавности или на промену одређеног понашања такође могу да утичу на малишане, мада не нужно на начин на који су намеравали творци реклама. Рекламе које се приказују током спортских догађаја често имају садржаје који су, иако ефектни за одрасле, неприкладни за децу.

Чак и рекламе на дечијим телевизијским каналима као што су Диснеy Цханнел и Цартоон Нетwорк могу повремено да приказују насилне садржаје. У недавној студији, објављеној у журналу „Психологија популарне медијске културе“, Лурдес П. Дејл и њене колеге са Хартфорд Универзитета користили сусистем кодирања који су развили, како би пратили позитивне и негативне садржаје у телевизијским рекламама које се приказују на различитим каналима. Систем рангирања обухватао је следеће категорије:
• Позитивни садржај – позитивни узори, инспиративне изјаве, позитивне интеракције, позитивне поруке целе рекламе, напредак у истраживањима и медицинске/здравствене предности.
• Негативни садржај
• Насилно понашање – физички докази о претходном злостављању, учестала и отворена употреба физичке снаге са намером да насилник повреди/застраши неког другог, самог себе, или неку животињу, или уништавање имовине. Спортови, природне катастрофе или рекламирање војске и војне опреме су искључени из ове категорије.
• Понашање које изазива стрес – природне или вештачки изазване катастрофе, неочекиване или потенцијалне несреће, или графички приказано телесно распадање.
• Сексуално понашање – дискретна голотиња која имплицира сензуалност, додиривање интимних делова тела, и вербална или невербална сексуална комуникација.
• Негативни узори – пушење, алкохолисање малолетника, изговарање псовки.

Студија је базирана на 12.004 реклама, које су приказиване у периоду од 7 сати ујутру до 10 увече (викендом и радним данима) на дванаест канала. Других 2.433 реклама које су приказиване на три дечија канала коришћене су ради поређења. Све рекламе су пажљиво рангирали обучени оцењивачи како би се искључила евентуална пристрасност. Поред рангирања реклама, рангирање програма у току којих су се рекламе приказивале такође је спроведено како би се упоредили позитивни и негативни садржаји.
Можда не изненађује податак да је МТВ емитовао највише реклама (13,2 одсто узорка) док их је ПБС емитовао најмање (6,2%). Генерално, рекламе које су по оцени приказивале позитивни садржај чиниле су 20,2 одсто од укупног броја док је негативни садржај забележен у 13,7 одсто реклама. Рекламе са понашањем које узрокује стрес чиниле су најчешћи тип негативног садржаја (6,0 одсто), док је насилно понашање било следећа најчешћа категорија (5,2 одсто).Већина реклама које су се емитовале на девет општих канала студија оцењене су као неутралне.
Међутим, у поређењу са рекламама на дечијим каналима, истраживачи су открили да у суштини нема разлике за учесталост приказивања негативних садржаја или понашања које узрокује стрес и насиље.Рекламе емитоване на дечијим каналима, такође, су имале значајно више негативних узора, него рекламе на општим каналима. Истраживачи су, осим тога, открили јаку везу између рејтинга телевизијског програма и позитивних садржаја током реклама.

Ипак, супротно очекивањима истраживача, рекламе током спортских догађаја, у већини случајева, нису приказивале насилне или узнемиравајуће призоре. Оне су чешће приказивале негативне узоре.(алкохолисање, гурање других људи, или невезивање појаса у колима).
Генерално, неки канали су имали далеко више прилика да прикажу неприкладне садржаје током реклама, без обзира на доба дана или рејтинг програм. МТВ је био канал са највишим стопама свих типова негативних садржаја, без обзира на то да ли се такав садржај емитовао током програма или реклама. Такође, неприкладан садржај је могао да се прикаже у било које доба дана.
Колики утицај неприкладни садржај у телевизијским рекламама има на децу?

Имајући у виду да су овакве рекламе осмишљене тако да утичу на понашање, било директно или индиректно, изненађујуће делује податак да постоји мало праве контроле над тим шта малишани гледају на рекламама осим рангирања програма за одређени узраст од стране саме телевизијске индустрије.
Тренутни федерални прописи у САД контролишу само количину рекламног времена током дечијих програма. Стварни садржај у рекламама прати једино организација попут Цхилдрен’с Адвертисинг Ревиеw Унит (ЦАРУ) у оквиру Савета бироа за боље пословање, који нема стварну правну власт над оглашивачима. Смернице важе само за рекламирање које је директно усмерено на децу. Међутим, многи оглашивачи су склони да прилагоде своје рекламе на начин који би по њиховом мишљењу могао да привуче гледаоце. Ипак, поруке у њиховим рекламама обично су намењене за одраслу публику, а не за млађу децу, која их можда гледају.
Осим што родитељи треба да обрате пажњу на то шта њихова деца гледају на телевизији, посебно када се ради о каналима који су намењени одраслима, као што је МТВ, Лурдес П. Дејл и њене колеге саветују оглашивачима да покажу већу одговорност приликом одлучивања какве рекламе се пуштају у ударним телевизијским терминима.

Стручњаци за ментално здравље, такође, треба да упозоре родитеље на потенцијалне штетне утицаје, које неприкладни садржаји, било кроз програм или рекламе, могу да имају на млађу децу. Упркос томе што је већина родитеља склона да телевизор користи као замену за дадиљу, гледање телевизије без надзора може да буде још опасније за малу децу него што родитељи могу да замисле.
Да ли контролишете које телевизијске програме ваше дете гледа? Ако је то случај, како то радите? Да ли гледате телевизију са њима или им допуштате да је гледају без вашег надзора? Да ли сте приметили да ТВ програм и рекламе утичу на њихово понашање и шта предузимате по том питању? Како им објашњавате разлику између стварног света и онога што чују на телевизији?

Аутор: Др Ромео Вителли

Twitter: https://twitter.com/rvitelli

Извор: PsychologyToday

26 савета за спречавање родитељског претеривања

Овај програм написан је као охрабрење добронамерним, посвећеним  родитељима пуним љубави који се осећају немоћним да престану да превише удовољавају својој деци, претерано их штите и затрпавају активностима. Родитељима који се унервозе ако њихово потомство није савршено у свакој области. И родитељима који су дозволили да самосталност, одговорност и отпорност не буде виско на листи особина које настоје да развију код своје деце.

  1. Немојте да помислите да то какво је ваше дете било данас, представља образац читавог његовог живота. Деца пролазе кроз фазе, а те фазе могу бити и сјајне и очајне.
  2. Не покушавајте да поправите оно што није покварено и прихватите природу вашег детета чак и ако је оно стидљиво, ћудљиво или не баш сјајно у некој области,  математици.
  3. Кад нешто гледате изблиза, она му видите и мане. Сасвим је нормално да вам се деца ваших пријатеља чине бољим од ваше деце.
  1. Скупите храброст и просто реците “не”. Не покушавајте да сваки пут пронађете решење које ће се више допасти детету.
  2. Охрабрите ваше дете да проводи више времена напољу и користи свих пет чула у тродимензионалном свету. Пошаљите га у камп у природи на најдужи период који можете да приуштите. Уживајте у природи породично.
  3. Немојте побркати оно што дете жели са оним што му је потребно. Не падајте на слаткоречивост и правите разлику између привилегија и права.
  4. Запамтите да ваша деца нису сезонске биљке нити цветови из стакленика. Пустите их да на кратко озебу, покисну или огладне и цениће то што могу да се угреју, да буду суви и сити.
  5. Уздржите се од улоге Шерпаса, батлера, консиљереа, тајне полиције, личног кувара или собарице. Ваша деца су по природи створена да постану способна и пустите их да ствари раде сами.
  6. Пре него што узмете да гунђате, подсећате, критикујете, саветујете, коментаришете или претерано објашњавате, кажите себи “Зашто ово говорим?”. Проведите у слушању четири пута више времена него у причању.
  7. Сетите се да су разочарења обавезан део припреме за живот. Када ваше дете не добије позивницу за рођендан, улогу и представи или не уђе у тим, останите мирни. Без оваквих искустава не би се снашло у стварном свету.
  8. Будите у приправности али не и у стању узбуне. Застаните и размислите: да ли је ова ситуација опасна или само непријатна за моје дете? Да ли је то хитан случај или само нови изазов?
  9. Научите да волите речи “покушај” и “грешка”. Пустите своје дете да прави грешке пре него што оде на факултет. Омогућите му онолико слободе колико одговорности и способности показује, без обзира на то шта и колико друга деца смеју.
  10. Немојте бити изненађени или обесхрабрени уколико ваше велико дете добије детињасти напад беса или излив емоција. Разумност није исто што и зрелост и кораци уназад су природна ствар. И нама се дешавају.
  11. Дозволите свом детету да ради ствари које вас плаше. Морате га пустити да неке кораке предузима самостално, без вас да га држите за руку, уколико желите да постане самостално и самоуверено.
  12. Када се ваш тинејџер ружно опходи према вама, не схватајте то лично. Судите о његово карактеру не на основу љубазности према укућанима, јасноћи изражавања или количини контакта очима, већ на основу онога што кажу наставници, родитељи туђе деце, комшије, као и на основу тога како се понаша према продавцима и особљу у продавницама, ресторанима.
  13. Немојте дозволити свом детету да тек тако одустане од неке активности или избегне нешто што не воли. Његово је право да мрзи неку особу, активност или институцију и тешко да ћете моћи да му промените мишљење. Без обзира на то, његова је обавеза да настави оно што је започело или испуни своју обавезу. Ипак, када правите планове имајте у виду и став вашег детета.
  14. Немојте да се трудите да будете супер према својој деци само зато што ваши родитељи нису покушавали да се ускладе са вашим емоционалним потребама. То се обично, након периода повлађивања, заврши родитељским изливима беса.
  15. Избегавајте да се хвалишете својим дететом осим ако вам се чини да му је преко потребно мало рекламе. Сетите се да оцене и популарност вашег детета нису мера ваше вредности као родитеља. И да остали вероватно претерују.
  16. Сакупите све информације пре него што пошаљете љутити имејл наставнику, тренеру или родитељу проблематичног друга из разреда.
  17. Размислите о дугорочним последицама заобилажења правила које сте сами поставили. Ако покажете да правила постоје да би била кршена и да увек могу да се нађу пречице, дали сте свом детету дозволу да вара на тестовима.
  18. Не придајте значај извиканости одређених наставника. Родитељи често забораве да успех зависи од квалитетног рада ученика.
  19. Односите се према наставницима као према стручним људима који су на вашој страни. Пружите вашем детету шансу да се научи поштовању, то је једнако важна лекција као и она из математике. Сетите се колико добар однос са наставником може бити значајан у животу.
  20. Хвалите процес, а не резултат. Уместо да аплаудирате свакодневним постигнућима, хвалите дететову упорност и вредноћу јер тиме подстичете вештине и навике које воде ка успеху.
  21. Ако желите да припремите ваше дете за ниво оптерећења и количину обавеза које ће имати на факултету, добро размислите пре него што му унајмите приватног професора.
  22. Практикујте разуман надзор над онлајн активностима вашег детета, процењујући његов општи ниво зрелости. Будите у току са новим технологијама и популарним апликацијама како у непознате воде не би упловило без крманоша.
  23. Сматрајте обичне кућне послове и обавезе које дете обавља за џепарац као боље прилике за учење од ваншколских активности. То ће ваше дете учинити “запошљивом” (и запосленом) одраслом особом.

 

moglo je to boljenajbolji si frusriramhvalanajboljinije mi teskozelim tiplac

Аутор текста: Венди Могел, психолог и ауторка књиге “Благослов одраног колена” (The Blessing of a Skinned Knee)

илустрације преузете са фејсбук странице Добросава Боба Живковића

ДАН ШКОЛЕ

За педесет девети рођендан највеће градске ђачке куће, њени талентовани ученици су показали делић онога што умеју и могу. Школску приредбу извели су протекле суботе, 29.11.2014. године својој школи у част ученици ОШ „Душан Јерковић“ Ужице.

Представа је почела сасвим неуобичајено, сетно – чувеном песмом „Плава гробница“. Славећи рођендан и радујући се времену које долази, морали смо да се, у овој бурној 2014. години,  сетимо важног јубилеја – сто година од почетка Првог светског рата. Јер, готово да нема породице у Србији која у Првом светском рату није изгубила мушку главу.  Наставила се маштовитим подсећањем на обележене јубилеје: 150 година од смрти Вука Караџића, и исто толико од рођења Бранислава Нушића. Пре 30 година изгубили смо једног од омиљених дечјих приповедача – Бранка Ћопића, као и Душана Радовића. И међу тим славним именима, засијало је још једно – Душан Јерковић, рођен пре тачно 100 година. Ученичка игра, песма, глума засветлеле су током приредбе у свим световима, малим и великим, знаним и незнаним!

Желели смо поводом Дана школе да сазнамо како ученици  виде свет у коме живе, и себе у њему. Хор је изводио „Деца су украс света“ и „Мој свет чаробан и леп“. Певале су наше ,,Фрајле“, а ту је била и ,,госпођа министарка“. Млађи разреди спремали су са учитељицама драмски текст „Чистоћа је од злата јабука“. Гости, родитељи и наставници уживали су у скечевима, плесним и певачким тачкама. Сви су имали нешто заједничко, а то је љубав према школи „Душан Јерковић“. Додељене су награде победницима литерарног и ликовног конкурса, као и јубиларне награде.

Када погледамо уназад, поносимо се оним што је остварено, дичимо се онима које је ова школа изнедрила. Сви се трудимо да овој  школи чувамо и изглед и углед, да наша свакодневица буде обојена различитим садржајима, да школски живот буде ведар и, што је најважније, миран и безбедан.

Поводом дана школе, одлукама комисија награђени су следећу ученици:

ЛИКОВНИ КОНКУРС:

Предшколски узраст

1. Кристина Крџић

2. Драган Лукић

3. Милена Којић

Млађи узраст

1. Нађа Борисављевић 4/5

2. Јелена Крстић 3/2

3. Андреа Млађеновић 1/5

Старији узраст

1. Ивана Младеновић 8/5

2. Сташа Ћалдовић 6/2

3. Нина Шиљак 8/5

ЛИТЕРАРНИ КОНКУРС – СРПСКИ ЈЕЗИК

Млађи узраст

1.Милица Узуновић 4/3

2. Мина Авалић 4/1

3. Андреа Јездић 3/3

Старији узраст

1. Теодора Радаковић 8/1

2. Невена Јовановић 8/1

3. Тихомир Кнежевић 8/1

ЛИТЕРАРНИ КОНКУРС – ЕНГЛЕСКИ ЈЕЗИК

1. Бранислав Ђурић 8/2

2. Ања Росић 6/3

3. Игор Топаловић 8/3

ЛИТЕРАРНИ КОНКУРС – ФРАНЦУСКИ ЈЕЗИК

1.Тамара Мојсиловић 8/1

2. Александра Николић 8/1

DSC_0053 DSC_0054 DSC_0058 DSC_0091 DSC_0095 DSC_0097 DSC_0083 DSC_0098 DSC_0111 DSC_0094

УЧЕЊЕ ВАН УЧИОНИЦЕ – УЧЕНИЦИ ПОСЕТИЛИ ХИДРОЦЕНТРАЛУ НА ЂЕТИЊИ

„И би оно што бити не може – сину виђело из реке!“

Овим речима је, наводно, Митар Тарабић, кремански пророк ,најавио електрификацију Ужица много година пре пуштања у рад једне од најстаријих хидроелектрана у Европи.

Ученици 7-1 и 7-6 разреда ОШ „Душан Јерковић“ Ужице су са својим одељењским старешинама, као и наставницима хемије и техничко-информатичког образовања посетили Хидроцентралу на Градској плажи, као и Теслин музеј, који се налази у истој згради.

Кустос Народног музеја Ужице ученицима је изложила историјат градње хидроцентрале и њену важност за Србију. Камен темељац је поставио Краљ Александар Обреновић 1900.године. Податак да је ужичка хидроцентрала саграђена четири године након оне на Нијагариним водопадима, изазвао је велику заинтересованост ученика. Сазнали су да је потенцијал реке Ђетиње био коришћен за тадашње ужичке млинаре и ткачнице. Ученицима су посебно били занимљиви генератори и турбине које су радили по принципима полифазних струја Николе Тесле.

Увек се памте оне лекције које се науче ван оквира учионица. Када су ученици на лицу места видели стара постројења, повезали су историјске околности настанка хидроцентрала и открили како је Ужице једно од првих модерно осветљених градова у Европи.

 

DSCF4243DSCF4236

УСАВРШАВАЊЕ У САНКТ ПЕТЕРБУРГУ

Ово лето 2014. године дуго ће памтити Никола Бошковић,  професор Музичке културе Основне школе „Душан Јерковић“  и професор контрабаса Музичке школе „Војислав Лале Стефановић“ из Ужица.

  • Било нас је десет из Србије, а око 60 из целог света, Грчке, Норвешке, Финске, Шведске, Данске, Уједињених арапских емирата, Аргентине, Бразила. Организација је била одлична, као и смештај, а предавања о православној духовној музици изузетна и интересантна, каже Никола.

Он је имао прилику да се усавршава међу 60 уметника, изабраних на конкурсу, на Духовној академији – Летњој школи православне музике у Санкт Петербургу, под покровитељством Министарства културе Руске федерације и руског председника Путина. Познати руски, грчки и српски професори и диригенти држали су током јула мастер клас из области савремене духовне музике, византијске и јерменске духовне музике, као и знаменог појања – карактеристичног за руску хорску литургијску музику.

  • Имали смо свакодневну наставу у дворцу Шереметевски, чувеном музеју музичких инструмената, где се налазе примерци Страдиваријусових и Аматијевих виолина, као и клавири Глинке, Чајковског, Рубинштајна. Посетили смо Ермитаж, Петерхоф, као и Националну библиотеку Русије, у којој смо имали прилику да видимо записе из 5.века.. Певали смо са певачима Маринског театра, наступали пред бројном публиком, која цени и воли хорско певање, додаје, пун утисака из некадашње престонице Руског царства, Никола Бошковић.

ИЗЛОЖБА „КУЋНИ ЉУБИМАЦ“ УНЕЛА РАДОСТ У ШКОЛУ

Ученици Основне школе „Душан Јерковић“ Ужице нису 05.06.2014. године обележавали Дан заштите животне средине већ су то учинили 12. јуна.
Ученици IV, V и VI разреда у оквиру изборног предмета Чувари природе, у сарадњи са својом наставницом Соњом Христовски, организовали су изложбу „Кућни љубимац“ у унутрашњем дворишту школе. Ученици су на тај начин желели да допринесу очувању и заштити животне средине.
Направили су кутак „Спасимо угрожене врсте“ и „Да не поверујеш“ покушавајући да скрену пажњу на разноврсност живог света, као и на ишчезле и угрожене врсте.
Међутим, сви су су највише уживали посматрајући кућне љубимце ученика и наставника. Ученици су изузетно весело прихватили дружење са љубимцима и поносно представљали своје псе, мачке, папагаје, корњаче друговима и другарицама. Било је ту и риба, мишева, хрчака, морских прасића, зечева, пилића, али велику пажњу привукла је и баш велика тарантула. Био је то дан за памћење за све присутне, родитеље и наставнике, којима су највише тај дан улепшала раздрагана дечија лица и граја која је одјекивала ходницима школе.

IMG_0017IMG_0072IMG_0016IMG_0018IMG_0021IMG_0024IMG_0025IMG_0037IMG_0038IMG_0041IMG_0048IMG_0049IMG_0050IMG_0056IMG_0061IMG_0066IMG_0069IMG_0070

Европски дан језика

Ученици Основне школе ,, Душан Јерковић“ Ужице обележавали су Дане европске баштине и Европски дан језика низом различитих активности крајем септембра и почетком октобра 2014.г. желећи да промовишу различите културне вредности, да нешто ново науче и, наравно, да се лепо проведу.

Чланови Библиотечке секције и школски библиотекари израдили су паное, којима су упознали ученике школе са језичким богатством Европе и историјатом ових датума. У ходнику школе поставили су интересантну изложбу ученичких радова који су израђени на часовима енглеског језика. Наиме, ученици  IV разреда су илустровали насловну страну својих замишљених часописа за децу. Наставници српског језика са ученицима поставили су пано ,,Изјавите љубав на европским језицима“.

Круна активности била је школска приредба , коју је организовало Стручно веће страних језика и библиотекари школе. Приредба је одржана два пута, 02.октобра за ученике, и 03.октобра 2014. године за госте, родитеље и колеге, на којој су ученици свих разреда са много радости и ентузијазма извели програм на француском, енглеском, шпанском, немачком и италијанском  језику. Ученици су певали, глумили и говорили стихове, а посебну пажњу изазвао је бивши ђак школе Павле Веселиновић, прошлогодишњи носилац II места на Републичкој смотри рецитатора ,,Песниче народа мог“. Највише аплауза добила је група ученика која је извела скеч “The Bored King”, где  чиста дечија игра, која уноси смех и радост, открива свима срећу малих свакодневних ствари.

На овај начин ученици су показали колико је лепо ценити вредности, као и предности различитих култура. ,, Одушевљена сам приредбом, и као родитељ, и као наставник. Било је дивно, сажето, а опет све заступљено, забавно. И нема особе којој нису измамили осмех, и то онај прави, из срца, какав данас ретко срећемо. Хвала на томе“, речи су које најбоље говоре о сјајној приредби ученика.

DSCF4254 DSCF4257 DSCF4262 DSCF4261 DSCF4266 DSCF4271 DSCF4275 DSCF4279 DSCF4280

 

НАСЛОВНА СТРАНА ЧАСОПИСА
Чланови Библиотечке секције и школски библиотекари поводом Европског дана језика поставили су интересантну изложбу ученичких радова у ходнику Основне школе ,, Душан Јерковић“ Ужице.
Одељења IV 2 и IV 5 на часовима Енглеског језика имала су задатак да илуструју насловну страну часописа за децу. Са својом наставницом Марином Јевтић ученици су осмислили и израдили насловнице часописа које би најрадије читали и уређивали. Нудили су садржаје које њих занимају, цртали су тушем, фломастерима и воденим бојама. Била је заступљена књижевност, уметност, мода, наука, забава.
За подстицање дечијег стваралаштва потребно је развијати креативност од најранијег узраста. Ученици увек имају нове идеје и маштовита решења, њима је само потребно поставити изазовне задатке. Они ће нас увек изненадити својим оригиналним радовима.

 

IMG_0219 IMG_0216

ИЗЛОЖБА ЧИТАНКИ И БУКВАРА

Међународни дан писмености обележава се 8. септембра још од давне 1966.године с циљем да се истакне значај писмености ѕа друштво и појединца. Подаци УНЕСКА, да више од 800 милиона одраслих особа у свету (скоро две трећине су жене) не знају да читају и пишу, а да око 123 милиона деце не може да оствари своје право на образовање, јер немају могућност да иду у школу, изненадили су ученике ОШ ,,Душан Јерковић“ Ужице.

Библиотекари школе, Мирјана Радовановић Пејовић и Мирјана Максимовић, желеле су да промовишу писменост и да задовоље потребе ученика у погледу образовања и информисања, али и да их разоноде. Поводом овога дана прикупиле су материјал на тему писмености данас и израдиле паное, али и поставиле занимљиву изложбу у ходнику школе. Изложиле су све читанке и букваре, део књижне грађе школске библиотеке, и привукле пажњу ученика, њихових родитеља и својих колега.

Ученици су највише загледали стара издања из 70-тих и 80-тих година прошлог 20. века. Чудан им је био мали формат читанки, потпуно нове и необичне илустрације. Родитељи и наставници присећали су се својих школских дана са осмесима на лицу. На овај начин имали су посебну прилику да се подсете својих првих написаних и прочитаних речи и слова, углавном са сетом.

Требало би да сви што боље овладамо вештинама писмености, језичким – читањем, писањем, а и информационо-комуникацијским,  јер су нам потребне за успешно образовање и унапређење квалитета живота.

IMG_0182 IMG_0177 IMG_0180 IMG_0181

Дечија недеља

DEČIJA NEDELJA, oktobar 2014.godine

 

„U knjigama živi pamet…”

Radionice povodom Dečije nedelje za učenike I razreda Osnovne škole ,,Dušan Jerković” u Narodnoj biblioteci Užice

 

Na ovonedeljnim radionicama za prvačiće obrađuju se različite teme, a počinje se proverom vizuelnih i kognitivnih sposobnosti na jedan veoma dovitljiv način, tražeći da deca pogledaju na nekoliko trenutaka članske karte biblioteke (na kojima je dizajnirana sova) i onda se počinje pitanjima i igrama asocijacija na temu šta su zapazili i zbog čega baš taj dizajn. Današnji odgovori, uz veliku nestrpljivost čija podignuta dva prsta će biti zapažena , čak i horski odgovori  da je sova na kartici jer je pametana, a pametna je jer čita knjige, a knjige žive u biblioteci a u knjigama je pamet…dali su osnovu za dalje razvijanje priče  na temu sove, pameti, knjiga, znanja, škole , biblioteke…

Radionica se nastavila čitanjem priče „Dobro drvo“ uz veliku pažnju, otvorene oči i , za prvake , neverovatnu tišinu. Nakon toga krenuo je razgovor o emocijama  koje je priča prozrokovala kod njih, motivima za takve emocije..o  tome šta je radost („kad si mlad kao drvo”), tuga („kad ti poseku sve grane i od tebe ostane samo panj”) o tome kakvo je to drvo u priči („darežljivo”, „nesebično”, „nežno”, „predobro”) pa do pitanja da li u okolini imaju nekog dobrog kao drvo. Odgovori na ovo pitanje su izazvali utrkivanje ko je bolji: baka, deka, tata, tetka, stric..a na pitanje zašto su dobri odgovor je jednostavan: jer sve daju, sve što imaju..Uz ove odgovore sledile su priče o davanju, lepoti davanja, prijateljima koje će steći i negovati kroz život i davati im nesebično sve što imaju.Individualno i grupno nadglasavanje  bilo je  inspirisano  pričama o dobroti i ličnim iskustvima iz porodice. Potom su dobili zadatak da na , od strane bibliotekara pripremljenim kartonskim formama za čestitke na kojima je isečeno drvo , nacrtaju motive iz priča.Naslikane čestitke će, zajedno sa ostalim radovima nastalim na ovim radionicama biti izložene u OŠ Dušan Jerković u ponedeljak 20. oktobra. Radionica prethodnog dana slikala je drvo i na njemu sove i imala zadatak da upiše mudre misli u oblačiće koji označavaju misli sove.

Deci su podeljene članske karte biblioteke koje važe do kraja osmogodišnjeg školovanja što je izazvalo burnu reakciju zadovoljstva. Osim toga, Ratka Vučković je deci u formi priče objasnila organizacionu strukturu biblioteke , značenje signature („adresa knjige”) i reč dve o odgovornosti prema knjigama. Potom su deca dobila mogućnost da izaberu knjige na policama koje su određene za ovu radionicu, pa je uz zajedničko razgledanje, komentarisanje, razmenu počela prava debata o izgledu, sadržaju, slikama…

Učiteljica Svetlana Lazović, slikovito, uz poređenje dve knjige po veličini , objasnila je da vrednost knjiga kao ni ljudi nije u veličini i bojama i ceni  već u sadržaju i znanju koje sadrže.

Svetlana Lazović je izrazila veliko zadovoljstvo ovim radionicama:

U vremenu u kome se sve više oseća nedostatak komunikacije i otuđenost, svaka vrsta druženja i razvijanja osećaja za druge, empatija i socijalizacija dece jako puno znače . To je samo jedna od dobrih stvari ovih radionica. Druga je da oni međusobno razvijaju osećaj odgovornosti, čak i individualnu odgovornost kroz ophođenje prema knjigama koje nisu lična svojina već vlasništvo biblioteke,  prema obavezi da ponesu knjigu, da vode računa o njoj, da je vrate.  A za njihovo obrazovanje jako puno znači korelacija između nastavnih predmeta: srpskog jezika, likovnog, muzičkog..Ovde i na ovakav način oni nauče da razumeju neko delo, njegovu sadržinu, ideju, motive, da izdvoje suštinu, što je jako značajno i za dalje školovanje i način razumevanja pročitanog.

Školski bibliotekar u OŠ Dušan Jerković, Mirjana Radovanović Pejović, istakla je da već duži niz godina postoji izvanredna saradnja između školske i Narodne biblioteke Užice.

Ne samo što ucenici dobiju članske karte biblioteke što je uvod u stvaranje navike da dolaze, koriste i čitaju knjige, uspeh ovih radionica ogleda se i u razvijanju kreativnosti, interpersonalne komunikacije ali i jedne vrste lične samostalnosti kroz slobodu iznošenja svojih stavova o temama koje se obrađuju na radionicama– objasnila je suštinu i motive ovakve saradnje dve bibliteke Mirjana Radovanović Pejović.

Portal ,,ERO”

IMG_0446 IMG_0456 IMG_0455 IMG_0467

приредба ученика четврих разреда за прваке одржана је 10.10.2014.

IMG_0370 IMG_0376

Шта породице у Србији чини срећним?

УНИЦЕФ и Хемофарм фондација спроводе пројекат „За јаче и срећније породице са децом у Србији“ и недавно је представљено истраживање о срећи породица са децом у Србији. Резултати су веома занимљиви.

Испоставило се након дугоогодишњег истраживања да је тајна среће је у нашим односима са другим људима. Другим речима, без обзира на структуру породице, срећне породице далеко више карактеришу добри међусобни односи, у којима постоји разумевање и поштовање међу партнерима и између родитеља и деце. Срећне породице имају развијенију социјалну мрежу и ослањају се на ширу породицу када се забављају, али и када имају проблема.

Срећне породице, такође, имају и већу мрежу подршке међу пријатељима. Материјално богатство не утиче значајно на срећу, изузев када је материјална ситуација толико лоша да угрожава сигурност породице, када не може да задовољи своје основне потребе и покрије основне обавезе. Другим речима, за дете је много важније каква је атмосфера у кући, да ли га родитељи подржавају и прихватају, него да ли има нов или скуп телефон.

Истраживања спроведена у другим земљама јасно указују на то да се срећна деца добро слажу са својим родитељима и са другом децом, и да имају барем једног или неколико блиских пријатеља. Подршка, самопоуздање и емотивна сигурност која произлази из блиских веза са другима веома су важни када је срећа у питању.

 Сукоби срећу кваре

На нивоу међусобних односа родитеља и целе породице важни су разумевање и поштовање, пре свега у смислу начина решавања несугласица и породичне атмосфере. Присуство конфликта у породици један је од највећих ризика да породица буде несрећна. У породицама у којима постоји изражен конфликт постоји 12 пута већа шанса да буду несрећне у односу на породице у којима нема конфликта.

 Заједничке активности најважније

Изузетно је важно да родитељи и деца имају бар једну заједничку активност у којој сви учествују. Породице у којима деца и родитељи учествују у различитим заједничким активностима срећније су од осталих:

  • међу породицама у којима деца и родитељи заједно учествују у активностима из све четири испитиване групе, само их је 3,8% несрећно;
  • породице које имају заједничке оброке скоро свакодневно, срећније су од других породица – чак 90,9% срећних породица обедује заједно скоро сваког дана!

Када посматрамо шта је то што је у односима деце и родитеља основ среће, видимо да је суштински важно да деца знају да ће их родитељи увек саслушати и потрудити се да их разумеју. Ово за родитеље није увек лако јер је често потребно да превазиђу своје страхове и бриге и покушају да поново уђу у „ципеле детета“. Важно је нагласити да добар однос не подразумева да дете мора све да дели са родитељима, да прича о свему. Дете има право на сопствену приватност и на своје тајне. Оно што је важно јесте да постоји поверење, да дете зна да у родитељу има ослонац и особу са којом може да поразговара.

 Подршка рођака и пријатеља

Неформална социјална интеракција, интеракција са породицом, пријатељима и познаницима – представља један од основа повезаности социјалног капитала и среће. Истраживање је показало да родитељи у Србији имају висок ниво социјалне подршке, како од стране рођака, тако и од стране пријатеља. Готово сви родитељи сматрају да имају на кога да се ослоне уколико се нађу у невољи.

Иако већину породица у Србији карактерише добра социјална повезаност, ипак се могу уочити и неке разлике:

  • Међу срећним породицама подршка родитеља присутна је у 80,5% случајева, док подршку родитеља има тек половина породица које су несрећне;
  • Када говоримо о чувању деце, родитељи се у 56,7% случајева ослањају на своје родитеље (баке и деке). Када им затреба, 20,8% родитеља нема коме да остави децу.

 Новац важан само до одређеног степена

Висина примања није повезана са срећом, као ни околност да ли један или оба родитеља остварују приходе. Ипак, то не значи да би сви требало да буду сиромашни, већ да је потребно паметно трошити новац. Важније од тога колико новца неко има, или колико новца има држава, јесте како се тај новац троши. Новац који неко троши тако што проводи време са својим пријатељима или чини другима да се лепо осећају јесте начин који доприноси срећи.

Међутим, постоји јасна повезаност између несреће и знакова материјалне депривације. Другим речима, материјални статус породице је релевантан само ако ресурси којима породица располаже нису довољни да обезбеде неки основни минимум (основне услове становања, довољно хране деци и одмор од недељу дана једном годишње).

Занимљиво је да подаци добијени кроз ово истраживање показују да породице које су свом детету адолесцентног узраста купиле скупи мобилни телефон нису срећније од оних које то нису урадиле. Такође, испоставило се да за срећу није важно да ли дете у старијем узрасту има скупоцени или јефтинији мобилни телефон.

Ако би налази истраживања морали да се сведу на једну реченицу, она би била да је тајна среће у нашим односима са другим људима. Иако понекад више рачуна водимо о спољашњим добрима и често тежимо материјалним вредностима, истраживања показују да су најважније детерминанте среће везане за међуљудске односе – односе које негујемо са својим ближњима. Срећа је у највећој мери повезана са односима унутар породице али су и проширена породица и пријатељи такође кључни за срећу једне породице са децом.

 Из УНИЦЕФ-овог истраживања могуће је извести пар сасвим корисних савета који се тичу среће.

  • Тате, укључите се подједнако у све послове око подизања деце – партнерско родитељство ствара боље окружење и за вас и за вашу децу.
  • Родитељи, направите простор за баке и деке и ослоните се на њих за подршку, али такође и јасно одредите границе и обезбедите приватност своје примарне породице. Уколико се око нечега и не слажете са својим родитељима, потрудите се да их боље разумете и те проблеме решите, ако не због себе, онда због своје деце.
  • Негујте однос поштовања, разумевања и поверења унутар своје породице – како са партнером, тако и са децом. Стварајте окружење у којем ће се дете осећати сигурно и заштићено!
  • Трка и гужва свакодневног живота никада не смеју бити изговор што са својим дететом нисте заједно прошетали или попричали, играли се, вечерали, прочитали нешто пред спавање…
  • Максимално користите јавне просторе и природу за заједничко дружење и припазите да ваша игралишта и паркови не промене своју оригиналну намену.
  • Будите храбри када постоје проблеми у вашој породици, а када улазите у конфликтне ситуације тражите подршку, како бисте неслагања решавали на најконструктивнији могући начин. Одлагање решења неког проблема или стално тињајући проблеми највећи су ризик за срећу ваше породице.
  • Будите свесни среће која произлази из односа са другим људима и посебно негујте баш те пробране односе.
  • Будите благ, али одлучан родитељ! Истичите оно што је добро код деце, а изоставите увреде, понижавање, омаловажавање и физичко кажњавање.
  • Разговарајте са својим дететом и будите спремни да га стварно чујете! Сви смо ми некада били деца, мада то често заборављамо – вратите се у те дане и пробајте из те позиције да разумете своје дете. Најбољи начин да успоставите однос поверења је да дете осети да га разумете и да желите да га саслушате.
  • Покажите свом детету да га волите – свакога дана! То важи и за остале чланове породице.

Извор: публикација „Срећа и породице са децом у Србији“, истраживање УНИЦЕФ-а и Хемофарма.

Свеобухватну верзију истраживања о породицама и срећи можете наћи на интернет сајту УНИЦЕФ-а на адреси:

http://www.unicef.org/serbia/StudijaoSreci-Integralno.pdf.

Електронска верзија ове публикације у којој су резимирани најважнији налази, доступна је на сајту УНИЦЕФ-а на адреси:

http://www.unicef.org/serbia/StudijaoSreci.pdf.