IMG_9235

Путовање у средњовековну Србију

Са наставницом Весном Лијескић и одељењем VI 5 путовали смо у прошлост. Посетили смо средњовековну Србију.

Давне 1217. г. једна мала држава постаје краљевина и један млади човек од великог жупана уздиже се до краља. Била  је то Србија, а тај млади владар беше Стефан Немањић, средњи син  великог жупана Стефана Немање који му је уступио престо. Назван Првовенчани и под тим именом остао уписан у историјске уџбенике. Ове године навршава се 8. векова од тога догађаја, а наш циљ је био да покушамо да приближимо време Немањића и тако дамо скромни допринос овом јубилеју. Обновили смо, али и нешто ново сазнали о династији која је Србијом владала мало више од 2.века – од 1166. до 1371.године. Ученици су раније добили пројектне задатке које су припремили за час.

Прво смо могли да видимо  како  најлакше  можемо да  дођемо до Србије, уз помоћ карте. Ученици су показивали правце, ако идете из Мађарске,  ако сте се упутили из Азије, из Бугарске, ако сте кренули из Немачке, Француске или Млетачке, како прелазите Дунав код Београда или Браничева и даље идете Моравом, или реком Вардаром, или преко Пловдива, Софије, Ниша до Раса.

Друга група је имала задатак да прави флајере које деле путницима туристима  у средњовековној Србији. На њима је оно шта туристе очекује: манастири у прелепим пределима, шуме у којима могу ловити, чисте и бистре реке за купање и риболов. Могли су учествовати у витешким турнирима и баловима, слушати лепу музику.

Трећа група је правила прави мени – која национална јела се тада могу пробати у Србији. Поред  јела и пића (вино, водњика) ту је и суво воће поред свежег воћа. Највише је дивљачи, али и јунетина, телетина, говедина ретко. Научили смо да је стока звана благо,  а то се не троши. Од поврћа највише се троши боб. Најзначајнија намирница је мед. Од меда медовача. Сир од овчијег и козјег млека. Плодови мора, смокве, бадеми, поморанџе. Брескве, гљиве. Ммм…

Четврта група бавила се тадашњом забавом: да се у тишини манастира могу читати житија посвећена Св. Симеону и Св. Сави, Стефану Дечанском… Са властелом  ићи у организовани лов,  учествовати у витешким турнирима. Обратили смо пажњу на родослове у манастирима као и на фреску Белог анђела, као и друге фреске. На просторима западне Србије туристи могу видети и стећке.

Пета група саопштила нам је где можемо одсести, од смештаја на високом нивоу до једноставног смештаја у сеоским домаћинствима – посетиоци који су навикли на луксуз могу смештај наћи у дворцима властеле и ту ће бити радо примљени; ту су собе најлуксузније опремљене – поред постеље ту су и шкриње, седишта, столови, а у неким дворовима и библиотеке.

Ученици су систематизовали кључна знања о Србији овог периода, а сви смо се подсетили  хронолошких и просторних оквира, важних личности, целокупне организације средњовековне државе.

Током реализације овог часа, чули су се звуци средњовековне музике, а групе су се слушале међусобно. Могли смо закључити да овакав тип пројектне наставе подразумева развијање способности за машту и дивергентно мишљење. Био је то одличан начин за подстицање спремности ученика на истраживачки рад, целоживотно учење и  за разумевање историјских механизама.

                                                                            Мирјана Р. Пејовић, Весна Лијескић

IMG_9241 IMG_9246 IMG_9268 IMG_9271 IMG_9280 IMG_9286 IMG_9292 IMG_9310 IMG_9352 IMG_9354 IMG_9360

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>