Подучавање и учење писмености

Поводом Дана писмености испред школске библиотеке ОШ „Душан Јерковић“ у Ужицу постављена је изложба на тему писмености и образовања кроз историју, као и на њихову перспективу у (блиској) будућности, која је била веома интересантна и свим ужичким медијима.

Oд 1967. године, широм света, сваке године 8. септембра обележава се овај дан како би се јавност подсетила на важност писмености као питања достојанства и људских права и како бисмо заједнички свет унапредили ка писменијем и одрживом друштву. Упркос оствареном напретку, изазови писмености и даље постоје – најмање је 773 милиона људи широм света који ни данас немају основне вештине писмености.

Међународни дан писмености 2020. фокусирао се на подучавање и учење писмености у кризи ковид-19 и након ње, посебно с нагласком на улогу просветних радника и промену педагогије. ПремаУНЕСКО подацима током почетне фазе пандемије школе су биле затворене у више од 190 земаља, реметећи образовање 62% од укупне популације ученика у свету. Владе су брзо примениле низ различитих решења за учење на даљину, попут виртуелних лекција, учења путем ТВ-а, радија или на отвореним просторима, посебно у формалном образовању за децу и младе.

                Поводом Дана писмености, углавном у складу са мотоом УНЕСКА, школски библиотекари ОШ „Душан Јерковић“ сваке године са ученицима поставе изложбе којима приближавају различите врсте писмености ученицима. Како је изгледао египатски писар, а како ENIAC – први електронски рачунар, како изгледа клинасто писмо, а како средњовековне повеље, Мирослављево јеванђеље, дневник Ане Франк, наочаре за виртуелну стварност… Ученицима је занимљиво да погледају изложене фотографије и на тај начин радо прихватају школску библиотеку као одлично место за почетак целоживотног учења, стицања знања и међупредметних садржаја у школи.

У свом документу посвећеном писменостима 21.века, УНЕСКО (2007), наглашавајући њихову нужност за појединца и друштво у дигиталном окружењу, назива их писменостима опстанка, сугеришући тиме да је развој друштва и појединца немогућ без поседовања вештина шест врста писмености. Професор Хортон, аутор текста, разликује више неопходних писмености: 1. Основна писменост, 2. Компјутерска писменост, 3.Медијска писменост, 4.Образовање на даљину и е-учење, 5.Културална писменост, 6. Информацијска писменост.

С обзиром на актуелни недостатак потребе читања, тачније на замену књига другим видовима забаве, данашње друштво захтева нове компетенције, нове врсте писмености, али још је немерљива вредност способности читања, писања и разумевања које су темељ за знање и образовање. Школска библиотека поред развијања навика служења књигом и културе читања, оспособљава ученике за самостално учење и коришћење различитих извора, а приређивањем различитих изложби интегрише наставне и ваннаставне садржаје и упућује на истраживање, на креативно и критичко мишљење.

Више фотографија на Фејсбук страници наше школске библиотеке: https://www.facebook.com/pg/Biblioteka-O%C5%A0-Du%C5%A1an-Jerkovi%C4%87-1707200572895532/photos/?tab=album&album_id=2786693501612895

                                                               Мирјана Р.Пејовић, Ана Дуковић

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *